Sprawdź konkurs!
/ Skala ANDI

Co to jest skala ANDI?

Wskaźnik Gęstości Odżywczej (Aggregate Nutrient Density Index) zgodnie z nutritariańką filozofią odżywiania zapoczątkowaną przez lekarza Joel Fuhrman‘a, którą opisał w książce “Eat to Live” (polskie wydanie “Jeść by żyć zdrowo”) klasyfikuje produkty żywieniowe pod względem zawartości mikroskładników odżywczych takich jak:

  • wapnia, karotenoidów (beta-karotenu, alfa-karotenu, luteiny, zeaksantyny likopenu)

  • błonnika, kwasu foliowego, glukozynolatów, żelaza, magnezu

  • niacyny, selenu

  • witaminy B1 (tiaminy), witaminy B2 (ryboflawiny), witaminy B6, witaminy B12

  • witaminy C, witaminy E, cynku

  • antyoksydantów (przeciwutleniaczy)

Zgodnie z filozofią nutritariańską to one mają kluczowe znacznie w przydatności zdrowotnej pokarmu, natomiast makroskładniki odżywcze odpowiadające za kaloryczność pokarmu (białka, tłuszcze i węglowodany ) mają znaczenie drugorzędne.

Poniższa tabela przedstawia produkty żywieniowe uszeregowane pod kontem ich wartości odżywczej. Na samej górze znajdują się nieprzetworzone produkty roślinne (jarmuż 1000), tabelę “zamykają” na końcu oczyszczone wysoko przetworzone produkty.

skala andi

Na szczycie skali królują zielone warzywa, należy pamiętać, że podane wartości ANDI dotyczą surowych składników.

W zdrowym odżywianiu szczególny nacisk należy położyć na spożywanie produktów z jak najwyższym współczynnikiem ilości składników odżywczych w stosunku do spożywanych kalorii (skala ANDI). Chodzi o dietę, w której przy minimalnym spożyciu kalorii (węglowodany, tłuszcze i białka) jednocześnie spożywamy jak największą ilość mikroelementów (witaminy, enzymy i fito składniki).

Nie znaczy to oczywiście, że z kalorii należy zupełnie zrezygnować – to paliwo naszego organizmu i bez nich nie da się żyć. Jednak wybierając produkty żywieniowe należy zdawać sobie sprawę, że same kalorie to zdecydowanie za mało. Oprócz kalorii w naszym organizmie musi być cała gama składników odżywczych (mikroelementy), które zwiększają odporność naszego organizmu i zapewniają nam zdrowie i witalność.

Skala ANDI jest doskonałym drogowskazem, pokazuje które produkty żywieniowe mają największą wartość dla naszego organizmu (te na górze skali) a których należy się wystrzegać (koniec listy).

Źródła informacji

Możesz być na bieżąco z tym co się dzieje na blogu zapisz się newsLetter – okienko poniżej. Raz w tygodniu otrzymasz maila z linkami do nowych artykułów bezpośrednio na Twoją skrzynkę pocztową 🙂

Darmowy Bonus!

Zapisz się na News Letter i odbierz DARMOWEGO eBooka z najpopularniejszymi wpisami z bloga!

Nikomu nie będziemy udostępniać Twojego adresu email.