Sprawdź konkurs!
/ Artykuł / Dieta 4P: LEKKO i ZDROWO

Dieta 4P: LEKKO i ZDROWO

Michał Jaworski on 25 stycznia 2021 - 06:00 in Artykuł

Jaka dieta najlepiej stabilizuje wagę? Taka, która sprawia, że gubienie kilogramów jest dla Ciebie przyjemnością, a dla organizmu okazją na odbudowę i regenerację. Dzięki takiej diecie uzyskujesz optymalną wagę i śpisz spokojnie, nie martwiąc się efektem jojo. Jak się ta dieta nazywa i jak możesz zdobyć ułożony zgodnie z jej założeniami jadłospis?

Zapewne już wiesz, że nie istnieje jedna, uniwersalna dieta odchudzająca, która dla każdego spełnia wyżej wymienione wymagania. Dlaczego? Każdy z nas ma trochę inny gust kulinarny, znacząco inny tryb życia i nierzadko bardzo różne potrzeby zdrowotne.

To, co dla jednego będzie dobrze zbilansowaną, dopasowaną do jego aktywności fizycznej dietą redukcyjną, dla innych może potęgować wypracowane przez lata niedobory prowadzące do pogorszenia zdrowia.

W takim razie jak wybrać dopasowaną do swoich potrzeb, wieku, preferencji i stanu zdrowia dietę odchudzającą? Na co zwrócić uwagę, aby faktycznie gubienie wagi było przyjemnością i nie wiązało się z pogorszeniem lecz poprawą zdrowia?

Dieta 4P: Ponadczasowa, Prozdrowotna, Plastyczna i Przyjemna

Cztery proste słowa.

Dieta 4P nie składa się z jadłospisu tylko czterech kluczowych elementów, które uwzględniają Twoje preferencje, przyzwyczajenia i efekty jakich oczekujesz.

Każdy element kładzie nacisk na inny aspekt odżywiania, dopasowuje jadłospis do Twoich preferencji i dba o prozdrowotny wpływ na Twój organizm. Twoja idealna dieta 4P będzie: ponadczasowa, prozdrowotna, plastyczna i przyjemna.

Dieta 4P: Ponadczasowa

Z czym kojarzy Ci się słowo dieta? Jeżeli Twoja pierwsza myśl wędruje w kierunku czasowego ograniczenia jakichś grup pokarmów, to witaj w klubie! Tak myśli większość ludzi i niestety w ten sposób już na starcie skazują się na trudności, a może nawet porażkę! Nikt z nas nie lubi być ograniczany.

Zakazy u większości osób podświadomie budzą bunt, chęć ich obejścia, złamania lub przechytrzenia. Będąc na diecie, która Cię ogranicza, niecierpliwie odliczasz dni do jej zakończenia i fantazjujesz na temat niezliczonych sposobów, jak po jej zakończeniu sobie to wynagrodzisz.

Tak naprawdę słowo dieta pochodzi od łacińskiego słowa „diaeta”, które ma inny i dużo szerszy zakres znaczeniowy. Dawniej oznaczało styl życia, styl myślenia, nie zaś wyłącznie styl odżywiania. Słowo „diaeta” oznaczało sposób, w jaki żyjesz nie przez tydzień, miesiąc czy rok, ale całe życie.

Taka właśnie powinna być Twoja idealna dieta odchudzająca, która raz na zawsze rozwiąże Twój problem z nadwagą. Nie może Cię ograniczać, ale ma Cię wyzwalać od napadów głodu. Nie może Ci zabraniać, ale ma wzbogacać Twój jadłospis o zdrowe, ułatwiające odchudzanie produkty. Nie może Ci utrudniać przygotowywania posiłków, ale ma usprawniać pracę w kuchni. Dzięki temu to już nie będzie czasowa dieta, ale Twój nowy styl życia, który pozostanie z Tobą na zawsze.

Jak sprawdzić, czy dieta, którą zamierzasz wprowadzić, spełnia warunek ponadczasowości? Zadaj sobie pytanie:

  • czy wyobrażasz sobie takie odżywianie przez całe życie?

Jeżeli odpowiedź jest TAK, to możesz sobie pogratulować i przejść do drugiego elementu diety 4P.

Dieta 4P: Prozdrowotna

Obserwując popularne diety odchudzające nie raz włos jeży mi się na głowie i nie mogę przeboleć nad krótkowzrocznością ludzi je stosujących. Aby schudnąć wystarczy regularnie spożywać mniej kalorii niż się zużywa. Można to osiągnąć w różny sposób – zróżnicowana dieta o umiarkowanym deficycie, okna żywieniowe, diety eliminacyjne, diety jednoskładnikowe, a nawet posty lecznicze, czy głodówki zdrowotne.

Każda z nich konsekwentnie stosowana doprowadzi do redukcji masy ciała – jednak ich długoterminowy wpływ na zdrowie i kondycję organizmu może być bardzo różny. Jednym z najczęstszych błędów jest stosowanie diet leczniczych np. post warzywny, dieta keto lub nawet głodówka do uzyskania redukcji masy ciała bez zmiany wcześniejszych nawyków żywieniowych. Takie praktyki nie dość, że skutkują efektem jojo, to dodatkowo, poprzez niewłaściwe stosowanie, mogą pogłębić niedobory i zrujnować Ci zdrowie.

Twoja idealna dieta odchudzająca powinna być prozdrowotna. Taka dieta oczywiście prowadzi do redukcji masy ciała, co samo przez się wpływa na zmniejszenie ryzyka chorób cywilizacyjnych. Jednak to nie wszystko. Odchudzająca dieta prozdrowotna dodatkowo regeneruje i odbudowuje Twój organizm. Odmładza go.

Podstawą prozdrowotnej diety są gęste odżywczo produkty roślinne z samego początku tablicy ANDI. Takie produkty charakteryzują się najwyższym współczynnikiem witamin, minerałów, enzymów i fitoskładników na 1 kalorię. Dzięki temu spożywasz mało kalorii (chudnięcie), a jednocześnie odżywiasz organizm aktywnymi biologicznie substancjami, działającymi prozdrowotnie.

Jak sprawdzić czy dieta odchudzająca, którą rozważasz jest prozdrowotna? Zadaj sobie poniższe pytania:

  • czy ta dieta poprawia Twoje zdrowie, jest neutralna czy też może je degraduje?
  • czy tę dietę można polecić swojemu dziecku, albo innej bardzo bliskiej osobie?

Jeżeli na obydwa pytania odpowiesz TAK, to możesz przejść do kolejnego elementu idealnej diety 4P.

Dieta 4P: Plastyczna

Stabilizacja wagi i jej utrzymanie to nie trwający kilka dni, tygodni lub nawet miesięcy zryw, ale trwała zmiana sposobu odżywiania. Aby to było możliwe, dieta nie może Cię ograniczać i nie może uniemożliwiać Ci normalnego funkcjonowania ani w sferze zawodowej, ani w prywatnej.

Dieta plastyczna musi pozwalać na realizacje Twoich pasji i być otwarta na nieoczekiwane sytuacje, jakie stawia przed Tobą życie. Twoja dieta ma się do nich dopasowywać i pomagać Ci w utrzymaniu procesu stabilizacji wagi pomimo napotykanych trudności.

Jak zweryfikować czy analizowany przez Ciebie program spełnia warunek plastyczności? Zadaj sobie następujące pytania:

  • czy dopuszcza on wyjątki, dzięki którym możesz od czasu do czasu bez wyrzutów sumienia zjeść coś na mieście lub na ważnej uroczystości rodzinnej?
  • czy jesteś w stanie wyjechać, odbyć dłuższą podróż odżywiając się zgodnie z jego zasadami?

Jeżeli na powyższe pytania dwa razy odpowiesz TAK to już wiesz, że warunek plastyczności jest spełniony. Teraz możesz przejść do ostatniego, najprzyjemniejszego testu Twojej idealnej diety stabilizującej wagę.

Dieta 4P: Przyjemna

Nie wiem jak ty, ale ja lubię jeść 🙂 Jeżeli Ty masz podobnie, to wyobraź sobie, że wcale mnie to nie dziwi. Natura sprytnie to sobie wykombinowała – aby przetrwać ludzie muszą jeść i się… rozmnażać. Gdyby te czynności nie sprawiały przyjemności najprawdopodobniej już dawno nie byłoby nas na świecie.

Każdy z nas ma jakieś preferencje kulinarne, smakowe, które przekładają się na nasze ulubione dania lub produkty spożywcze. Eliminacja ich z diety spowoduje znaczący dyskomfort i spadek zadowolenia z jedzenia, a w dalszej kolejności z życia. Dlatego wszystkie diety mocno eliminacyjne w dłuższej perspektywie powodują zniechęcenie i rezygnację.

Ponadto wśród ludzi jedzenie, oprócz zapewnienia energii, pełni również bardzo ważne role zacieśniania więzi społecznych i rodzinnych. Nie wyobrażam sobie zrezygnowania na stałe z przyjemności jedzenia i biesiadowania z przyjaciółmi lub rodziną.

Czy rozważana przez Ciebie dieta stabilizująca wagę pasuje do Twoich preferencji smakowych i stylu życia? Aby się przekonać odpowiedz na poniższe pytania:

  • czy dopuszcza produkty spożywcze, bez których nie wyobrażasz sobie życia np. owoce, pieczywo, inne?
  • czy umożliwia Ci normalne, dające radość z życia, funkcjonowanie w sferze zawodowej i prywatnej?

Jeżeli Twoja odpowiedź to dwa razy TAK – gratuluję! W przeciwnym przypadku ta dieta nie spełnia warunku Przyjemna i w dłuższej perspektywie jej utrzymanie będzie wymagało od Ciebie coraz większych poświęceń.

Dieta 4P: Podsumowanie

Jaka jest więc idealna dieta stabilizująca wagę? Pewnie już się domyślasz, że nie ma jednej jedynej, która pasuje każdej osobie. Każdy z nas ma inne preferencje smakowe, dostęp do produktów spożywczych, warunki w jakich żyje i pracuje oraz stan zdrowia – dla każdego będzie wyglądała inaczej.

Jednak na szczęście wiesz już jak się poruszać w gąszczu różnych diet i programów odchudzających. Chcąc trwale z przyjemnością i zachowaniem zdrowia zredukować wagę, przed przystąpieniem do diety odpowiedz na cztery poniższe pytania:

  • czy wyobrażasz sobie takie odżywianie przez całe życie?
  • czy takie odżywianie można polecić swojemu dziecku albo innej bardzo bliskiej osobie?
  • czy dopuszcza wyjątki, dzięki którym możesz bez wyrzutów sumienia sporadycznie zjeść coś na mieście lub na ważnej uroczystości rodzinnej?
  • czy jest smaczna i umożliwia normalne, dające radość z życia funkcjonowanie?

Jeżeli na powyższe pytania cztery razy odpowiesz TAK i nie walczysz ciągle z wagą, to gratuluję – masz swoją idealną dietę 4P! W przeciwnym przypadku nie poddawaj się i szukaj dalej.

Przez większość swojego życia byłem osobą otyłą i walczyłem z notorycznie powracającymi kilogramami. Próbowałem różnych diet, sposobów na odchudzanie – z różnymi efektami. Poniżej są moje zdjęcia: sprzed ponad dziesięciu lat oraz aktualne.

Moją idealną dietę, dietę 4P odkryłem dopiero po ponad dwudziestu latach poszukiwań i eksperymentów. O tym, jak do niej doszedłem i na czym polega (bo cały czas ją stosuję) przeczytasz w tym wpisie.

Czy było warto? Oczywiście! Żałuję jedynie, że jej odkrycie zajęło mi tak dużo czasu. Dużo bym dał, aby wcześniej na swojej drodze spotkać osobę, która by mi pomogła odnaleźć moją dietę 4P. Jeżeli potrzebujesz pomocy w dopasowaniu diety regulującej wagę dopasowaną do Twoich indywidualnych potrzeb i oczekiwań, to gorąco polecam konsultacje z psychodietetyczką.

Wybierz specjalistę, który posiada wiedzę i doświadczenie w pracy z osobami chcącymi trwale ustabilizować swoją wagę i poprawić zdrowie. Taka pomoc ułatwia i przyspiesza proces, a do tego eliminuje ryzyko popełniania błędów, które mogą zniweczyć cały włożony wysiłek, a nawet zrujnować zdrowie.

A tymczasem życzę Ci dużo zdrowia, szybkiego odkrycia swojej idealnej diety 4P i radości z każdego kroku, który zbliża Cię do Twojej optymalnej wagi.

UWAGA: Bezpłatny eBook!

„6 kroków do zdrowego odżywiania”

 


Bezpłatny eBook, a w nim:

 

1. Nasza historia – co nam dała zmiana odżywiania.
2. Co musisz zrobić zanim zaczniesz zmiany.
3. Produkty, które powinny zniknąć z kuchni.
4. Co w zamian? Zdrowe zamienniki.
5. Co się stanie, jeżeli nic nie zrobisz.

6. Jak zrobić to szybciej i łatwiej.

0 SKOMENTUJ

Wyślij swoją wiadomość

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej Niż Zdrowe Odżywianie