Sprawdź konkurs!
/ Artykuł / To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

Wiele osób nie dba o siebie twierdząc, że nie mają na to czasu. Nie ma czasu wprowadzić zmian w odżywianiu, chodzić profilaktycznie na kontrole lekarskie, mieć więcej ruchu, zafundować sobie masaż. Nie ma czasu, bo rodzina, bo praca, bo zmęczenie, bo.., bo…, bo… Ale co tak naprawdę jest w życiu ważne dla Ciebie?

Ale co tak naprawdę jest w życiu ważne dla Ciebie?

Mówisz, że zdrowie. Ale czyje zdrowie? Twoje? Wiadomo, że również Twoich najbliższych. Ale skąd Ty masz je wziąć, skoro o nie nie dbasz tak, jak tego potrzebujesz. Znam osobę, która jest bardzo schorowana, ale opiekuje się swoim tatą i córką, a oni powiedzieli, że chcą się odżywiać tak, jak do tej pory. Ale mamie to nie służy! Jeśli Tobie nie służy dotychczasowy tryb życia, to potrzebujesz go zmienić, po to, aby móc dalej się nimi opiekować.

Kobieta jest głową rodziny.

Tak – głową – bo dlaczego miałaby być tylko szyją? W większości rodzin to kobieta właśnie podejmuje przeważającą część decyzji: dokąd na wakacje, kiedy z dzieckiem do lekarza, co będziecie jeść, do jakiego przedszkola lub szkoły zapisać dziecko. Zatem skoro podejmujesz tyle bardzo ważnych decyzji, to również świecisz przykładem dla swoich dzieci.

A jaki powinien płynąć przykład od mamy? Że powinniśmy o siebie dbać. A jak dziecko ma nauczyć się dbać o siebie i stosować profilaktykę, jeśli mama tego nie robi, albo robi dopiero wówczas, gdy dzieje się coś złego?

Niech od Ciebie płynie najlepszy przykład.

Zgoda, masz ważną pracę.

Jaka by nie była, jest ważna. Ale do jakiego stopnia masz się jej poświęcić? Jak by nie patrzeć kobiety starają się tak bardzo, że nie mają czasu zająć się sobą. A co się stanie, jeśli wyrwiesz się z pracy na badanie? No co? Firma upadnie? Bo nie będzie Cię przez 2 godziny?

Na pewno Twoja praca jest bardzo ważna i Twoja rola w niej, ale hello – firma nie upadnie, bo Ty wyszłaś z niej na 2 godziny 2 razy w roku. Przecież to się nie zdarza częściej. Większość wizyt można odbyć po pracy.

Tylko wiesz, jaki jest problem? Taki, że jesteś tak zabiegana, że telefon aby się umówić na wizytę odkładasz w nieskończoność. Ale to jest tylko wymówka.  Aż dotrzesz do ściany (choroby) i po prostu będziesz musiała to zrobić. A skoro i tak będziesz musiała to zrobić, to po co czekać?

Wolałaś iść na zakupy niż ugotować coś prozdrowotnego? Nic dziwnego. Jak się tak napracujesz w pracy i w domu, to jakaś nagroda i radość też Ci się należą. Ale wiesz co? Jak zadbasz o siebie, to też poczujesz radość. Radość z dobrego samopoczucia. Radość z lepszego wyglądu. Tak, z lepszego wyglądu. Jak będziesz dobrze odżywiona, to organizm nie będzie taki przemęczony i wynagrodzi Ci lepszym wyglądem.

Badania kontrolne.

Moja mama akurat zawsze robiła badania kontrolne i tak samo robię ja. Ale wokół mnie jest całe mnóstwo innych osób, które robią badania dopiero wówczas, gdy dzieje się coś złego.

Tu może się nasuwać pytanie po co robić badania, jeśli nic się nie dzieje? To zależy jakie badanie. Na przykład cytologia: gdy pojawia się III grupa cytologiczna jest powód do działania. Ale skąd mamy wiedzieć, że mamy grupę III, jeśli nie poddamy się badaniu profilaktycznemu? Kontrole stomatologiczne. Po co czekać, aż ząb zacznie boleć? Zanim zacznie boleć można go w bardzo szybki sposób wyleczyć. Wówczas jest najtaniej i najczęściej bezboleśnie.

Dolegliwości.

Jakie mogą Cię trafić, gdy nie dbasz o siebie odpowiednio? Kolejność losowa:

  • złe samopoczucie
  • ciągłe zmęczenie
  • kłopoty z koncentracją
  • migreny
  • depresje
  • nadwaga
  • otyłość
  • choroby układu krążenia
  • dolegliwości ze strony układu moczowego (grzybice, zła cytologia)
  • dolegliwości ze strony układu pokarmowego (wzdęcia, zaparcia, biegunki)
  • bóle stawowe (kolana, kręgosłup, biodra)
  • nowotwory

Taki przykład – stawy biodrowe.

Czy wiesz, że od małej ilości ruchu pogarsza Ci się ich ruchliwość? Z czasem zaczynają pobolewać, później masz już taki ból, że lekarz proponuje Ci sztuczne biodro. A Ty nadal zwlekasz.

A czy wiedziałaś, że jak zaczynają boleć stawy biodrowe, to czas zabrać się za lekkie ćwiczenia? To nie starość, to brak działania doprowadza Cię do operacji, a do tego w tak późnym czasie, że nie jesteś już nawet zdolna do takiej regeneracji, jak byłoby to 5 lat wcześniej.

Ale zanim dojdzie do decyzji o operacji w wielu 70 lat, masz mnóstwo czasu, aby zrobić to wcześniej i chodzić normalnie, zamiast z balkonikiem, ciesząc się, że jakoś możesz się poruszać. A cofając się jeszcze wcześniej, możesz w ogóle zapobiec wymianie stawu wykonując lekkie ćwiczenia, pływając, maszerując. Ale to trzeba zacząć wcześniej. Nie mówić, że nie mam czasu, bo rodzina. To nie rodzina zaniedbuje Ciebie, tylko Ty sama. To Ty powinnaś ćwiczyć i się rozciągać.

Albo zwykły cellulitis.

Myślisz, że to tylko wygląd? Efekt uboczny bycia w ciąży lub tycia? To jest coś więcej. Te grudki widoczne pod skórą uciskają naczynia krwionośne i limfatyczne, co utrudnia krążenie i usuwanie zanieczyszczeń z organizmu, przyswajanie tlenu i składników odżywczych. Przez to Twój organizm jest zanieczyszczony i nieodpowiednio odżywiony.

Dlatego trzeba dbać o nawodnienie, aktywność fizyczną. Jeśli cellulit jest na tyle duży, że widać go gołym okiem, skorzystaj z masażu. Ale co najważniejsze, to jedz nieprzetworzoną żywność i dużo warzyw oraz owoców, znikomą ilość słodyczy czy alkoholu.

Rób okresowe oczyszczanie organizmu i poświęć sobie czas, bo nie tylko o wygląd tu chodzi, ale też o to, że Ty nie chcesz mieć zanieczyszczonego organizmu. Oj nie chcesz, bo zanieczyszczony organizm i nadmiar tkanki tłuszczowej to najlepsze miejsce dla chorób.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

I przecież nikt nie twierdzi, że jesteś leniwa.

Wręcz przeciwnie! Ty po prostu jesteś za dobra i zbyt zapracowana, a własne potrzeby odkładasz na później. A czasem jesteś zwyczajnie zbyt zmęczona, aby zająć się jeszcze sobą. Jakoś to będzie. No właśnie – jakoś.

Nie wiesz, gdzie jest równowaga pomiędzy byciem dla rodziny, a zajmowaniem się sobą. Ale ja Ci powiem, równowaga będzie wówczas, kiedy rodzina będzie samodzielna, a Ty zdrowa. Oni też mają ręce do wykonywania obowiązków domowych. Oni też mogą ugotować obiad dla Ciebie. Dzieci małe? Mąż niech przygotuje posiłek podczas, gdy Ty jesteś na fitnessie. Nie masz męża? Ugotuj obiad na dwa dni, a dzieci zabierz z sobą na zajęcia i niech lepią coś z plasteliny. 45 minut wytrzymają. A jeszcze jeśli powiesz im, że dzięki temu mamusia będzie zdrowsza, to będą bardziej współpracować.

Ja wiem, że czasem się nie da tego wszystkiego pogodzić. Ale najczęściej się da, tylko musisz wyzbyć się poczucia, że zajmując się sobą jesteś samolubna. Bo nie jesteś. Dbając o swoje zdrowie, dbasz również o rodzinę.

A jeśli są szczególnie oporni, to tym bardziej Ty musisz o siebie zadbać, bo oni tego nie zrobią.

Czy Ty wiesz, że masz wybór?

Czy Ty wiesz, że to Ty decydujesz o tym, jak się czujesz i jak wyglądasz? Nawet jeśli uważasz, że czegoś nie możesz zrobić, to również Ty o tym decydujesz. Decydujesz, bo nawet jeśli w domu masz kogoś, kim się musisz opiekować (chore dziecko, rodzic, rodzeństwo), to nie jest powodem, abyś Ty sama źle siebie traktowała. Pomyśl, kto zaopiekuje się tą osobą, jeśli Ty zaczniesz niedomagać? A kto zaopiekuje się Tobą? Tym bardziej powinnaś o siebie dbać.

Nie zrzucaj na rodzinę swoich słabości i chorób. Rodzina, co prawda oczekuje, że będziesz poświęcać czas tylko dla nich. Ale jeżeli uświadomisz im, że zdrowa dłużej z nimi będziesz, to powinni zrozumieć. Badania nie zabierają znowu aż tak wiele czasu. A wdrażanie zmian w odżywianiu – bo w większości przypadków stąd bierze się złe samopoczucie i choroby – możesz zrobić dla całej rodziny, aby i ich uchronić przed dolegliwościami.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

A co z jedzeniem?

Jeżeli Twoje zdrowie nie jest na właściwym poziomie, a czujesz to każdego dnia, to nadszedł czas na zmiany w trybie życia. W ogóle, to one są najważniejsze: powietrze, odżywianie, woda, sen i aktywność fizyczna.

Ale nie myśl, że teraz powinnaś sobie wszystkiego odmawiać. Nie powinnaś, a nawet nie możesz. Na początek zamień produkty szkodliwe na zdrowe. Zmiana odbywa się tylko na poziomie stopnia przetworzenia produktu oraz dodatków do żywności. Dla ułatwienia i rozjaśnienia tej kwestii, przeczytaj proszę artykuł “Jak wystartować ze zdrowym odżywianiem” spod tego linku.

Tu naprawdę nie o to chodzi, abyś kupowała diety odchudzające. Na początek wprowadź tylko drobne zmiany. Potem przejdź do oczyszczania organizmu. Najlepiej z moim programem, ponieważ pomógł już wielu osobom poczuć się cudownie.

Zajmij się również jakąkolwiek aktywnością fizyczną. Lekką, wcale nie powinnaś się szczególnie forsować na początek. Ale postanów i to zacznij robić. Tu poczytasz o korzyściach płynących z aktywności fizycznej, a tu poczytasz o tym, jak za pomocą sportu zrobić, aby stres nie szkodził.

Lubisz ciasta? Proszę, oto link do ciasta dla ciebie.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

Lubisz chleb? Proszę, oto link do przepisu.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

Na blogu znajdziesz mnóstwo inspiracji na proste zdrowe potrawy i łakocie. Po prostu tam zajrzyj.

To, że chcesz dbać o siebie nie wynika z samolubności!

To jest niezbędne, abyś była sprawna i zdrowa dla innych oraz dla siebie. Nie poddawaj się, wszystko będzie dobrze, tylko pamiętaj, że Ty też jesteś ważna. Masz prawo czuć się dobrze. Zasługujesz na to.

Zobacz ile kobiet martwi się, że mąż znajdzie sobie młodszą. To znaczy taki stereotyp krąży. Tak naprawdę, to nie musi być młodsza, ale najważniejsze, aby była zadbana i radosna. Przecież to Ty bądź tą zadbaną i radosną. Nie daj się!

Rodzina nie doceni Cię kiedyś mówiąc: “Dziękuję Ci mamo, że jesteś teraz schorowana, bo byłaś za bardzo zajęta mną”. Oni chcą, abyś była zdrowa. Dzieciom trzeba będzie kiedyś pomóc przy wnukach. Pobiegać z nimi. Pobawić się. Kto lepiej zajmie się dzieckiem (od czasu do czasu), jeśli nie jego mądra i zdrowa babcia? No może mądry dziadek, ale babcia to babcia 😉

Masz wrażenie, że napisałam ten artykuł głównie dla kobiet?

Głównie dlatego, że jednak to one poświęcają się bardziej w życiu. Tak, mężczyźni też się poświęcają i też im ciężko, bo mają całą rodzinę na utrzymaniu. I choć kobieta również pracuje, to jednak mężczyzna czuje, że jest bardziej odpowiedzialny za utrzymanie rodziny. I też tak jest, że najczęściej mężczyźni zarabiają więcej, bo podczas gdy my rodzimy i odchowujemy dzieci, to mężczyźni dostają podwyżki.

Co więcej, to kobiety rodzą dzieci i ich organizmy są narażone na zmiany hormonalne i później mają większe skłonności do chorób cywilizacyjnych. Ale nawet jeśli artykuł jest napisany poniekąd dla kobiet, to mam nadzieję, że mężczyźni również się zainspirują. Mogą na przykład zadbać o profilaktykę chorób, zdrowy styl życia albo po prostu pomóc swoim kobietom zadbać o siebie.

O, właśnie to: pomóc swoim kobietom zadbać o siebie.

Wiele naszych czytelniczek i kursantek musi walczyć w domu o wdrożenie zdrowszego sposobu odżywiania, bo mężczyźni im w tym przeszkadzają. Nic dziwnego. Oni nie rodzili, więc nie mają tylu problemów. Z resztą wielu mężczyzn zrzuca swój wygląd (odstający brzuch) i samopoczucie na pesel. Przecież już 40 letni mężczyźni narzekają na zdrowie, ale nieeeeee, nie zrobią niczego, aby je poprawić, ale za to swoim kobietom przeszkadzają w zmianach, traktując je jak kosmitki.

No jak ta kobieta ma sobie pomóc? Mąż przeciwko, “bo mi nic nie jest”. Rodzice przeciwko, “bo kiedyś się jadło jakoś tam i żyjemy”. Dzieci przeciwko, “bo warzywa są ble”. Nie ma lekko. Dlatego powiedz: “dosyć, kocham Was, ale ja też jestem tu ważna”. Z całych sił trzymam za Ciebie kciuki.

Warto być zdrową, jeśli nie dla rodziny, to dla siebie.

Dzieci się kiedyś wyprowadzą, a Ty bądź zdrowa i piękna jak na swój wiek. I nie porównuj się do 18-tki. Jak już chcesz się porównać, to porównaj się do rówieśniczki.

A na co dzień nie musisz chodzić w dresach. Bo wygodne? Sukienka wygodniejsza – nigdzie nie uwiera 😉

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

Jak ją pobrudzisz, to ją upierzesz.

I pamiętaj, że figura modelki wcale nie jest najbardziej pożądaną figurą. Najbardziej pożądane jest zdrowe ciało zwieńczone uśmiechnięta twarzą!

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

Mój tata zawsze mówił, że to ja jestem kowalem swego losu. Tobie też tego życzę.

Nie wszystko musi stać się od razu. Metodą małych kroków dotrzesz do celu. Tylko zacznij. Nie poddawaj się, wszystko się ułoży. Masz prawo czuć się dobrze. Zasługujesz na to.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

To Ty jesteś najlepszym powodem, aby o siebie zadbać.

Ty też jesteś ważna! Powodzenia!

Ten wpis napisałam pod patronatem mojego własnego kursu: “W 4 tygodnie zmień swoją kuchnię na zdrową”. Bo to świetny kurs jest. Stworzyłam go z myślą o mojej przyjaciółce, którą chciałam za rękę przeprowadzić na dobre tory odżywiania, a nie da się tego zrobić podczas godzinnej rozmowy. Potrzebujesz pomocy, aby zmienić swoją kuchnię na zdrową? Nie samotnie, nie popełniając błędy, ale w towarzystwie innych kursantów i moim? Zapraszam Cię na kursKliknij tu, aby dowiedzieć się o nim więcej.

A na początek ściągnij poniższego ebook’a. Na zdrowie!

Źródła informacji

UWAGA: Bezpłatny eBook!

„6 kroków do zdrowego odżywiania”

 


Bezpłatny eBook, a w nim:

 

1. Nasza historia – co nam dała zmiana odżywiania.
2. Co musisz zrobić zanim zaczniesz zmiany.
3. Produkty, które powinny zniknąć z kuchni.
4. Co w zamian? Zdrowe zamienniki.
5. Co się stanie, jeżeli nic nie zrobisz.

6. Jak zrobić to szybciej i łatwiej.

2 SKOMENTUJ

Wyślij swoją wiadomość

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 Komentarze
  • 16 stycznia 2019

    Super napisane. Bardzo prawdziwe. Ja też nie miałam czasu na ćwiczenia czy zmiany w odżywianiu, ale zrobiłam pierwszy krok. Potem drugi krok. Następnie dołączyłam ćwiczenia. Kiedy spojrzę wstecz na siebie rok temu, widzę ile wymówek stosowałam i jak sama siebie oszukiwałam co do „wolnego” czasu. Można mieć czas dokładnie na to, na co chcemy mieć czas tylko trudno jest zrobić ten pierwszy krok. Natomiast ta zmiana się opłaca. Wraca radość i energia, z nadwyżkami, którymi można obdarować rodzinę i bliskich.

    Joanna
    Odpowiedz
    • 16 stycznia 2019

      Cudnie, że się tym podzieliłaś, bo faktycznie tak jest. Ale to dopiero wiadomo jak się coś zadziała 🙂

      Tatiana Jaworska
      Odpowiedz
Więcej Niż Zdrowe Odżywianie